ساختار بحرِ طویل در موسیقی و شعر )بررسی تطبیقی سه گونه بحر طویل در حوز ه ی موسیقی نواحی و موسیقی عامه پسند ایران(
نویسندگان
چکیده
چکیده موسیقیِ آوازیِ ایران از منظر متر یک به دو گونه ی: موسیقی دارای متر آزاد 1 و موسیقی دارای متر مشخص2 طبقه بندی می شود؛ در این پژوهش به مطالعه ی کیی از گونه های فراموش شد ه ی ترانه در موسیقی آوازیِ دارای متر مشخصِ ایران، موسوم به بحر طویل 3 پرداخته شده است. بخش نخست این پژوهش به روش کتابخانه ای به بررسی جایگاه بحر طویل در شعر فارسی پرداخته و در بخش دوم با نگاه پژوهش کمّی، سه گونه بحر طویل از حوزه ی موسیقی نواحی شمال خراسان 4 و موسیقی مردمی ایران، آوانگاری 5 و از منظر مُدال و فُرمال و ریتم کی بررسی شده است. فراوانی نغمه های بحر طویل ه ای مذکور به روش آمارگیری هدفمند و به واسطه ی تمام شماری نغمه های هر ترانه انجام شده است. مقایس هی پارامتر ها ی فراوانی نغمه های کاربردی در هر نمونه به منظور اثبات گستره ی سه نغم های این گونه، در جدول های مستقلی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش این است که علاوه بر ریش هشناسی واژه در حوزه ی ادبیات و موسیقی، ویژگی های منحصر به فرد این گونه موسیقی را که دارای متر مشخص ایران است و تنها گونه ی روایی است که محتوای کلام و روایت داستان محور اصلی و گردش نغمه ها و ریتم موسیقی نقش ثانویه را در آن عهده دارند شناسایی کند و فرضیه ی کلیدی پژوهش را که «گستره ی سه نغمه ای این گونه » است، تأیید و تأ یکد نماید.
منابع مشابه
بررسی موسیقی شعر رودکی
رودکی یکی از بزرگترین شاعران فارسی زبان است. با اینکه قسمت عمدهای از آثار او از میان رفته و بخش اندکی از آن به دست ما رسیده است، اما با همین تعداد اندک از اشعار باقی ماندهاش توانسته است خود را به عنوان مهمترین شاعر عصر خود و یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان در تاریخ ادبیات ایران مطرح کند. از آنجا که تعداد اشعار باقی ماندة قبل از رودکی بسیار محدود و معدود است و قبل از او شاعر صاحب دیوانی ندا...
متن کاملترجمه و موسیقی شعر
مقاله حاضر میکوشد جایگاه موسیقی شعر را در ترجمه نشان دهد. به همین دلیل ناگزیر به بحثی کوتاه در باب ذات خود ترجمه و مسائل پیچیده مربوط به آن میپردازد. در آغاز بحث افراد خوش بین نسبت به ترجمه از افراد بدبین متمایز شده و سپس به دو مفهوم بسیار مهم متن اصلی و همچنین مفهوم معنا و یا معنای معنا در زبان و ترجمه به گونه ای فشرده پرداخته میشود. نشان داده میشود که فهم درست از این دو مفهوم مهم میتواند...
متن کاملسرگردانی میان معنا و بی معنایی (جایگاه شعر در موسیقی عامه پسند امروز)
رواج گسترده موسیقی عامه پسند (پاپ) در سال های اخیر، از سویی مخاطبان این نوع موسیقی را جذب کرده و از سوی دیگر انتقادهایی را درباره کیفیت آثار هنری ارائه شده در این حوزه بر انگیخته است. برخی از این انتقادها متوجه نوع اشعاری است که در موسیقی پاپ به مخاطب ارائه می شود. از سوی دیگر رویکرد صداوسیما نسبت به پخش گسترده قطعات موسیقی پاپ از رادیو و تلویزیون، حساسیت موضوع را بیشتر کرده است. این نوشتار، پس...
متن کاملبررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرّصافی و فرّخی یزدی
هدف این مقاله، بررسی تطبیقی موسیقی شعر فرّخی یزدی و معروف الرّصافی است. برای رسیدن به این مقصود، موسیقی اشعار این دو شاعر به دو قسم موسیقی بیرونی و درونی تقسیمبندی شده است. در قسمت موسیقی بیرونی به بررسی وزن، قافیه و ردیف و در قسمت موسیقی درونی، تکرار با دو زیر شاخة واجآرایی و تکرار لفظ و همچنین جناس و سجع بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که تنوّع بحور در شعر رصافی بسیار بیشتر از شعر ...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیناشر: دانشگاه هنر
ISSN 2008-2649
دوره 4
شماره 8 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023